Hvordan bygge en bedriftskultur? 9 tips og triks for ledere:
Enten du er en liten bedriftseier eller leder av et stort selskap, bare å høre ordene “bedriftskultur” får deg til å stresse. Men det burde det ikke!
For det første, hva er bedriftskultur? Kort sagt, bedriftskultur er hjerteslagene og personlighet i et selskap.
Det [bedriftskulturen] definerer miljøet der ansatte jobber. Bedriftskulturen inneholder en rekke elementer, inkludert arbeidsmiljø, selskapets misjon, verdi, etikk, forventninger og mål
Men hva er egentlig bedriftskultur?
Vi kan kort og enkelt definere bedriftskultur som hjerteslagene og personlighet i et selskap.
Bedriftskulturen definerer miljøet der ansatte jobber. Bedriftskulturen inneholder en rekke elementer, inkludert arbeidsmiljø, selskapets misjon, verdi, etikk, forventninger og mål.
Og hvorfor er dette så viktig?
Det fører til høyere produktivitet
Bedre moral
Større medarbeiderengasjement
Mer salg og kreativitet
Lavere turn-over
og så mye mer..
På toppen av det fant en Glassdoor-studie at “56% av arbeidstakerne rangerte en sterk arbeidsplasskultur som viktigere enn lønn, og mer enn tre av fire arbeidere sa at de vil vurdere selskapets kultur før de søkte jobb der.”
Å bygge bedriftskultur, en god kultur, krever ikke et massivt budsjett, uansett økonomisk situasjon, bedriftsstørrelse og bransje, å bygge en god bedriftskultur er helt innenfor dine midler.
Så lenge du som leder investerer ekte tid og interesse for dine ansattes lykke og velvære, vil en positiv bedriftskultur vokse. Bruk tipsene nedenfor for å bygge en god bedriftskultur på arbeidsplassen din.
Nedenfor deler vi 10 måter du kan bygge en bedriftskultur uten å sprenge budsjettet!
1. Ha fokus på ansattes velvære
Hvis du ikke har sunne ansatte, vil du slite enormt med å skape en god bedriftskultur.
Dine ansatte skal være på sitt beste – fysisk, mentalt og følelsesmessig.
Hvorfor?
Fordi dine ansatte er kjernen i selskapet ditt, uten dem, ville suksess bare være en fjern drøm.
Derfor må du som ledere tilby så mange ressurser, verktøy og muligheter på stedet for dine ansatte, slik at de kan leve sitt sunneste liv – enten det er på eller utenfor kontoret.
Vær alltid på utkikk etter nye måter du kan redusere ansattes stress og unngå negativitet, slik at de kan yte mer produktivt.
2. Bygg videre på din nåværende bedriftskultur
Det finnes ingen virkelighet der det å bygge en god bedriftskultur betyr å starte fra ground zero. I stedet må du forbedre den nåværende kulturen. Ansatte kan ikke forventes å ta en helomvending over natten.
Spør dine ansatte hva de liker med den nåværende bedriftskulturen, hva de ikke liker, og hvilke forslag de har for å bidra til å skape og fremme en god bedriftskultur som fungerer for alle.
3. Ansett de rette personene
Menneskene du ansetter har direkte innvirkning på virksomheten og bedriftskulturen, så sørg for at du ikke bare ansetter bare basert på ferdigheter eller behov, men vurder også hvordan en person vil passe inn i det totale bildet. For eksempel, hvis bedriftskulturen din fokuserer på teamarbeid, men den nyansatte hater å jobbe med andre, kan de alvorlig rote eller til og med skade flyten du har etablert.
4. Sørg for at ansettelsesprosessen komplimenterer bedriftskulturen:
Kandidater må sette pris på din kultur og dine verdier:
Det er mye lettere for dine ansatte å jobbe mot samme mål hvis alle er på linje med selskapets kultur og verdier. Still følgende atferdsspørsmål for å avgjøre om en kandidat vil passe godt.Optimaliser intervjuprosessen: Her er tingen, du må optimalisere intervjuprosessen fordi det ikke spiller noen rolle hvor god intervjueren er, å få HELE bildet er ikke mulig på en time. Ha derfor et team av intervjuere for å dekke forskjellige områder – som ferdigheter, erfaring, kulturell passform og så videre. Når ulike intervjuere stiller spørsmål og fordøyer svarene, fører det til dypere og forskjellige samtaler for best å forstå kandidaten. Still disse spørsmålene for å best måle kandidaten.
Holdning kommer foran ferdigheter og erfaring: Det er altfor lett å ansette noen som kan gjøre jobben “akkurat nå” og trenger lite opplæring. Vanligvis har en nyansatt som dette en umiddelbar innvirkning, men sjelden vokser de med selskapet ditt og øker dermed omsetningshastigheten. Du vil ha større suksess hvis du ansetter noen som ikke har alle ferdighetene som kreves, men passer inn i bedriftskulturen og er oppriktig spent på å lære og vokse. Disse ansettelsene blir lenger i selskapet og kan vokse inn i forskjellige roller.
Unngå “mini-meg”: Å ansette noen som passer din bedriftskultur betyr ikke at personen skal se ut som, tenke som eller oppføre seg som deg og alle på teamet ditt. I stedet legger du til noen for å forbedre og diversifisere kulturen. Skap en balansert og mangfoldig bedriftskultur!
Ansettelsesprosessen din må gjenspeile bedriftskulturen din for å tiltrekke seg kandidater som vil passe godt inn i resten av dynamikken. I tillegg må du enkelt kunne måle hvem som er og ikke er den rette “en”.
5. Bruk riktig verktøy
Gitt dagens teknologisk avanserte verden, finner arbeidsgivere seg til å vende seg til elektroniske løsninger og mobilapper for å nå sine ansatte uansett hvor de er. Det forventes bare at verktøyene du bruker vokser med moderne tider, og dette er ikke hyggelig å ha, men et must
6. Gi ansatte mening og formål
Tiden for å bare ville pose en lønnsslipp er over. Ansatte vil ha mening og hensikt i arbeidet de gjør, ellers er de bare ikke interessert. Og uten mening og hensikt faller jobbtilfredsheten stort.
Hvis bedriftskulturen din ikke har noen mening bak arbeidet, er du dømt til å mislykkes før du i det hele tatt begynner.
Derfor er det avgjørende at du har en formålsparagraf og kjerneverdier som dine ansatte er klar over – vis dem eksempler på hvordan deres rolle vil ha en positiv innvirkning på selskapet, kundene og til og med samfunnet.
7. Bygg relasjoner på arbeidsplassen
Å fremme en god bedriftskultur betyr å bygge relasjoner på arbeidsplassen. Hvis de ansatte ikke kjenner hverandre og interaksjonen er begrenset, kan ikke kulturen vokse.
Lag muligheter for sosiale interaksjoner på arbeidsplassen som en del av kulturbyggingen din – som teammåltider, firmaturer, happy hour eller til og med teambuilding-spill.
8. Fokus på positivitet
Å bygge en god bedriftskultur krever positivitet på arbeidsplassen. På daglig basis bør du uttrykke takknemlighet, tilby anerkjennelse når det forfaller, smile ofte og være optimistisk i krisetider.
Selv å tilby en uformell kleskode skaper et morsomt og positivt miljø og atmosfære.
Ansatte vil engasjere seg mer når de ledsages av positiv oppførsel på arbeidsplassen.
Ved å sende meldinger sosialt viser du ansatte deres verdi og hvor mye de betyr noe, at sosial anerkjennelse kan øke ansattes engasjement på et blunk.
9. Bruk 2 ører – og lytt
Vær en god lytter.
CultureIQ rapporterte at 86 % av de ansatte følte at toppledelsen lyttet til dem i et sterkt kulturmiljø, sammenlignet med 70 % uten en god bedriftskultur. Lytt derfor til dine ansatte og sørg for at deres stemmer blir hørt. Be om tilbakemelding ved enhver mulig sving, enten det handler om selskapets mål eller hvordan du kan forbedre kundeservicen, hva du skal male kjøkkenet og mer, sørg for at du lytter og handler på hva dine ansatte sier.
Ikke bare vent på en årlig gjennomgang! I stedet bør du aktivt søke medarbeiderens tilbakemeldinger og forslag.
10. Forsterk kjerneverdier
Programmer og initiativer bør være på plass slik at du regelmessig forsterker kjerneverdiene som utgjør bedriftskulturen, det er slik du holder den blomstrende.
En måte å gjøre dette på er gjennom “peer awards”. Få en årlig og månedlig pris som gis til den medarbeideren som best eksemplifiserer kjerneverdiene – de representerer bedriftskulturen best. Prisen trenger heller ikke å være noe fancy – det kan være et kosedyr eller en plastblomst.
Noen ganger kan etterlevelse av disse verdiene også være til nytte for kundene dine, “Noen av favorittene mine er ikke programmer i det hele tatt, men er de små eksemplene på å gå utover: Sende kundeblomster da vi fikk vite om deres 30-års bryllupsdag; bestille en Uber for en av våre kunders leietakere som var i en binding; Sende kolleger tilberedte måltider når de og deres familier går gjennom en tøff tid. Du vil ikke finne noen av disse tingene i noen firmahåndbok eller håndbok. Dette er bare eksempler på våre ansatte som eksemplifiserer hva det vil si å være byggherre. Det er en kultur vi er stolte av, sier Michael Monteiro, administrerende direktør i Buildium.
Bunnlinjen på å bygge en bedriftskultur
Utvilsomt er bedriftskulturen i organisasjonen din nøkkelen til ansatte fordi det er mye mer sannsynlig at de ansatte liker jobbrollen sin og selskapet de jobber for når deres behov og verdier samsvarer med arbeidsgiverne.
Når ansatte jobber på et sted med sterk bedriftskultur og alltid bygger bedriftskultur, utvikler de bedre relasjoner, er mer produktive og er dedikert til å møte bunnlinjen.
https://connecteam.com/building-company-culture/